@Kalle: Jeg synes ikke 90-9-1 reglen nødvendigvis er udviklingshæmmende. Den er nemlig værd at holde sig for øje, når man designer nye services, fordi den er med til at holde fokus på formål og målgrupper.

Ad 1 og 2: Generelt bliver brugervenlighedsundersøgelser sjældent forældede, fordi de er iagttagelser af almenmenneskelige handlingsmønstre. Resultatet er selvfølgelig påvirkeligt af både spørgsmål og observationsmetode, og der er mange faktorer der gør, at resultater kan ændre sig over tid.

Men menneskets evolution speeder altså ikke lige op over 10-20 år, bare fordi der kommer noget nyt, der hedder internettet. Selvfølgelig ændrer modningsniveaet af brugergrænsefladerne sig, men det sker jo netop på baggrund af brugervenlighedsundersøgelser.

Ad 3: Du har muligvis ret mht. programmører, men du tager så absolut fejl mht. webdesignere og usability-konsulenter. Hele eksistensgrundlaget for disse professioner er faktisk at kommunikere. Usability-konsulenten på meget pædagogisk facon med det formål at teste brugergrænseflader og IKKE brugere, og webdesigneren strategisk og visuelt med det formål at udvikle og forbedre brugergrænseflader.

Så ja, dit udsagn provokerer i hvert fald mig. Men selvfølgelig har vi meget at lære.