Visning af bogforsider i biblioteksbasen er tilsyneladende “the next big thing” for bibliotekerne, efter at have været standard hos netboghandlerne i årevis. Der er forskellige måder at visualisere bibliotekets samling på i OPAC’en:
- Keep it simple: Visning af forsiden sammen med posten.
- Coverflow: A la iTunes, hvor der kan flippes igennem forsiderne (se også tidligere indlæg herom).
- Virtuelle hylder: Et eksempel er Zoomii, der visualiserer forsider fra Amazon som hylder med bøger på.
Der er en del diskussion i øjeblikket om emnet. Målet er indlysende: Hvordan skal samlingen præsenteres på nettet for at få den formidlet bedst muligt til brugerne?
Herhjemme har Esben Fjord for nylig skrevet om Zoomi. Men især Zoomi’s virtuelle hylder får hårde ord med på vejen. På den biblioteksfaglige mailing-liste NGC4Lib (Next Generation Catalogs for Libraries) kører i øjeblikket en lang debat om emnet. Bl.a. skriver Owen Stephens fra Imperial College London Library:
Well, it’s cute, but I’m not convinced this kind of ‘real life’ analogy style interface works particularly well on computers. I remember several years ago seeing a description of a ‘virtual desktop’, that looked like a real desk, and where you had to ‘go to the post office’ to send an email – what a pain, when you can just click send!
Tim Spalding fra LibraryThing bidrager også med et par indlæg i debatten, og fortsætter om emnet på sin blog:
There is no shelf. Part of the problem stems from the “physicality” of the idea. The limits of shelves are the limits of the physical world. Importing physical limitations into the online world is a familiar error.
Jeg tror, som Spalding og Stephens, at man skal være forsigtig med at overføre den fysiske verden til den virtuelle fordi:
- Den virtuelle verden tillader andre formidlingsformer, end den fysiske og har ikke de samme begrænsninger. Samlingerne bør naturligvis formidles på mediets præmisser.
- Der kan trækkes på erfaringer om brugervenlighed fra store e-butikker som Amazon. De ved godt, hvad der er brugervenligt, for hvis noget ikke fungerer, kan det ses direkte på bundlinien. Og Amazon viser ikke deres produkter i “hylder”.
Men jeg tror nu stadig, iTune’s coverflow kunne tage sig godt ud som supplement på en side med søgeresultater.