En slags anmeldelse
Først var det Myspace, så var det LinkedIn og nu er det så Facebook, der topper listen over populære sociale netværk. Jeg er imponeret over den omtale og succes, netværket har fået. Til gengæld er jeg ikke så begejstret for selve tjenesten og ville egentlig ønske, jeg aldrig havde oprettet mig som bruger. Læs her hvorfor.
1. Det overfladiske: Æstetik og design
Grimhed er åbenbart en gylden regel for de store sociale netværk. Myspace toppede listen. Mage til øjebæ skal man lede længe efter. Men Facebook er heller ikke for køn.
Systemet i Facebook’s layout er svært at få øje på. Det er ikke tænkt ind i et layoutgitter med specielt æstetiske proportioner. Det blå sidehoved holder ikke venstrekant, og det er ikke umiddelbart tydeligt, hvorfor det ikke gør det. Der er mangel på luft omkring tekst og overskrifter. Billeder og profilfotos har vidt forskellige størrelser, og masser af mere eller mindre intetsigende kulørte ikoner bidrager til stilforvirringen.
Selvom der er et vist system i det, er æstetik jo langt hen ad vejen en smagssag. De næste punkter er dog også langt mere graverende.
2. Viralt netværk
Facebook er ekstremt viralt. Alle vil have deres venner, bekendte og Gud-og-hver-mand med, og det er nemt, for Facebook har sørget for en funktion, så man kan importere alle sine kontakter fra de populæreste gratis-webmail tjenester. Resultatet er spam-agtige tilstande, hvor det fyger i cyberspace med e-mail invitationer. Tendensen er selvforstærkende, efterhånden som netværket vokser.
3. Anmasende
For at føje spot til skade, sendes der også en e-mail, hver gang nogen “inviterer” til at man tilføjer en såkaldt applikation. Applikationer er i Facebook-jargon små tilføjelser, som udvider det sociale netværks funktionalitet, men som ofte er udviklet af 3. part. Der findes masser af disse applikationer, hver med deres funktionalitet, og det øger presset på e-mail indbakken.
Hver gang, man tilføjer en applikation, deler man i øvrigt ud af sine data til denne applikation.
4. Krænkelse af brugernes data
Endvidere har Facebook adgang til enorme mængder brugergenererede data, som er personhenførbare. Det giver Facebook mulighed for ganske præcist at datamine sig frem til særlige målgrupper med henblik på annoncering, og det er præcis det, der gør tjenesten så værdifuld.
Er det da ret meget anderledes end det, Google gør? Ja, for Facebook har sat det i system med annonceprogrammet Beacon. Et system, der gør det muligt for Facebook’s partner-sites at publicere de handlinger, brugeren har foretaget på deres websites, direkte i brugerens Facebook profil, frit tilgængeligt for brugerens Facebook-venner.
Facebook Beacon er altså en slags datatyv, som dog høfligt men diskret gør opmærksom på sin tilstedeværelse.
5. Manglende fortrydelsesret
Man kan ikke slette sin profil. Man kan allerhøjest slette sine data, vente et stykke tid og håbe, at Facebook’s backup rutine har passeret den dato, hvor man sidst havde noget liggende, og afslutte med at deaktivere kontoen. Men profilen er ikke slettet.
Incognito som socialt netværk
Alt i alt er Facebook en viral pengemaskine, forklædt som socialt netværk. Min spådom er således, at tjenesten vil falde drastisk i værdi inden 2009, bl.a. fordi brugerne finder de omfattende annonceringsprogrammer for anmasende. Det samme var tilfældet med Myspace. Hvis jeg var Mark Zuckerberg, ville jeg sælge tjenesten, og spæne storgrinende til banken, før det var for sent.
Hvis du ikke allerede er faldet i fælden, så lad være med at acceptere eventuelle invitationer til Facebook.
Ja deaktivering af kontoen er en sær ting. Jeg oprettede mig og prøvede at komme ud af systemet 5 minutter efter. Sær procedure:
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=1924449052&size=o
Nu har du godtnok givet det emnet “mavesure opstød”, men jeg synes sådan set det er meget præcis udlagt. For ikke at tale om al den energi man kan bruge på at oprette endnu en profil og endnu et netværk…
Og forresten: Et virtuelt “Reklamer Nej Tak” burde kunne anskaffes
Så sent som i går overvejede jeg faktisk at slette min Facebook-profil. Det der holder mig fra at gøre det er at jeg har fået kontakt med gamle venner fra gymnasiet gennem Facebook. Men hey, jeg kan jo bare maile med dem i stedet.
Det der for alvor irriterer mig derinde er applikationerne. De ødelægger dels det designmæssige – det er lidt som at slippe folk løs på en hjemmeside bevæbnet med Microsoft Publisher 😉 – og så gider jeg simpelthen ikke tilmelde mig alle de applikationer, hver gang en af mine kontakter synes at det er sjovt at tage en filmquiz eller kaste med snebolde.
Jeg savner lidt en LinkedIn med bedre interne kommunikationsmuligheder. Eller en Jaiku med mere struktur og indhold.. eller.. jeg ved det ikke..
Godt med noget debat om Facebook, Morten !!
Jeg er, ligesom Mads beskriver det, også lidt “indfanget” af Facebook! Det er jo sjovt at genfinde gamle venner 😉 Men hvor er jeg enig i, at alle de dersens applikationer burde skrottes!!!!
Indtil videre er Facebook for mig mest af alt en slags internet-telefonbog, hvor man som kedelig “bonus” også bliver tvangsindlagt til en masse yderligere crap, bl.a. quizzer (som jo sommetider er meget sjove!), rundsendte ulve (!) og andet ligegyldigt – men selvfølgeligt til tider ganske underholdende ! – spas.
Lige nu er der en tendens til at “alle” skal på Facebook, fordi “de andre” er der. En slags “gruppepres” 🙂 Man vil jo være med, hvor det sker, ikke? Og for de fleste går der hurtigt sport i, at finde gamle venner, som man ikke har talt med i årevis(!!) – og oprette dem som en slags “pseudo-venner” på FB ! Hvem vil ikke gerne have mange “venner” 😉
Håber seriøst på at der snart bliver udviklet et alternativ (udover det overseriøse og ikke så kommunikative LinkedIn) til voksne mennesker. Facebook er sgu for teenager-agtigt i længden, synes jeg. Gider ikke sende drinks rundt til veninderne i tide og utide, ærligt talt 🙂
I virkeligheden kan jeg bedre lide blogs som “visitkort” på nettet – så idealet for mig ville være, hvis jeg på min weblog kunne integrere noget “Facebook-kommunikation”. Kom så igang Google !!
Jeg synes egentlig at dit “mavesure opstød” er meget rammende… selvom jeg da til tider synes at Facebook er et ret underholdende tidsfordriv 🙂 Men jeg troede egentlig også at hr Zuckerberg & co havde droppet “Beacon” – bl.a. pga protester fra mavesure bloggere som dig selv… 😉 Nå, men jeg må hellere få set nærmere på Jaika inden for den nærmeste fremtid!