@ Susanne:

Det er præcis pga. brugergrænsefladerne og folkebibliotekernes muligheder for at sælge budskabet til brugerne, jeg stiller spørgsmålstegn ved bibliotekernes databaselicenser. For som du skriver, er der jo som regel ikke noget i vejen med indholdet.

Problemet er bare, at når “indpakningen” ikke dur, dvs. brugergrænsefladerne er ringe, ressourcerne er dårligt søgbare og databaserne i det hele er svære at finde frem til, så får den almindelige bruger aldrig fat i det gode indhold, vi gerne vil tilbyde.

Ringe tilgængelighed er som bekendt lig med ringe benyttelse, og det er derfor, jeg mener, man godt kan stille spørgsmålstegn ved at bruge så mange penge på databaselicenser. Det så anderledes ud, hvis databaseudbyderne kunne sikre en optimal tilgængelighed.

Således burde tilgængeligheden, lige såvel som kvaliteten af indholdet, også være et krav til udbyderen, når bibliotekerne indkøber elektroniske ressourcer.