I øjeblikket kunne det se ud til, at nyhedsmedierne selv samler pinde til kisten. I hvert fald i den form, nyhedsmedierne traditionelt har eksisteret i.
Lige nu kappes JP/Politikens Hus med islandske Dagsbrún om at komme først med husstandsomdelte gratisaviser. Det kan naturligvis hurtigt komme til at gå hårdt ud over andre dagblade, nok særligt de mindre, der skal tjene deres penge på rent faktisk at sælge aviser. Således går Det Berlingske Officin ifølge Jyllands-Posten i dag i brechen og overvejer nu også en husstandsomdelt gratisavis, og Nordjyske går ligeledes i offensiven.
Samtidig har TV2 for ganske nylig meldt ud, at de lancerer en ny nyhedskanal d. 1. december, som skal levere nyheder 24 timer i døgnet. På det danske marked en direkte konkurrent til internationale kanaler som CNN og BBC World.
Det interessante er her, at det i høj grad bekræfter antagelsen om, at de traditionelle informationsudbydere til stadighed får sværere ved at tjene penge på deres kerneprodukt, fordi flere og flere bliver i stand til at levere det samme produkt for færre og færre penge. Således kaster nyhedsmedierne nu deres kerneprodukt i grams og satser på at overleve på sidegevinsten, nemlig annoncemarkedet.
Får vi så en øget demokratisering af informationsudbuddet, eller får vi bare dårligere information? Det skal blive et interessant spørgsmål at få besvaret.
Under alle omstændigheder skal vi i hvert fald nok til at anskaffe os en større postkasse.
Mmm… demokratisering eller bare dårligere information. Personligt synes jeg at trenden i DK er gået mod usandsynlig dårlig nyhedsdækning. Jeg ved ikke hvorfor jeg stadigvæk sætter mig og ser nyhederne – især dem på TV2. Det ender altid med at jeg sidder tilbage med en følelse af at jeg bliver taget ved næsen. Var der virkelig ikke andre nyheder i den store verden end dem TV2 denne aften har valgt at bringe??
Jo – for der sker jo en masse rundt omkring. Det er bare så tydeligt at de nyheder TV2 vælger at bringe og den måde de 20 minutters nyhedsdækning er opbygget på kun har et formål – at sikre at seerne bliver hængende gennem hele showet så vi aldrig opdager at nyhedsprogrammet er stoppet og reklamerne gået igang.
Jeg tager mig selv i tænke flere gange i løbet af de 20 minutter: “Er det virkelig en vigtig nyhed?” (når der for Gud ved hvilken gang er født en panda i fangeskab igen…) eller “Hov – det er sgu da reklame for et program der kommer senere på aftenen…” – det er således stationen selv der udvælger nyhederne – i mine øjne grænser det til manipulation. Journalisterne bliver en magt i sig selv der ikke altid har rent mel i posen – det har vi jo set eksempler på flere gange…
“TV-avisen er et produkt der behager alle, bekræfter det på forhåndte kendte og som især lader de mentale strukturer intakte.” – Pierre Bourdieu.
Ifølge Bourdieu er nyhedsområdet omnibus – dvs. for alle. Nyhederne må ikke chokere, sætte noget på spil, skal skabe konsensus, interesserer alle og må på ikke berører noget vigtigt. Nyhederne må heller ikke kræve nogen form for specfik eller politisk kompetence.
I mine øjne er det et reelt og stort problem for TV-nyhedsdækningen i Danmark. Jeg hilser derfor en øget demokratisering af nyhedsdækningen velkommen. Hvis man altså så vælger at bringe nyheder…